לדוגמה במלחמה, האסטרטגיה דרושה מעט יותר מעוצמת התותחים. מבט יוצא דופן ולא-שגרתי בדבר ייאוש ודיכאון.

0 Comments

מעבר הצבא במלחמה לא תלויה לרוב אך ורק ביעילותם של התותחים. דרושה אפילו – עד אפילו בעלת חשיבות באופן ספציפי – האסטרטגיה. לחשוב ולתכנן היכן להתקיף, מהו להכשיל רק את האויב, מהו השביל לעבור את הדברים בדרך הכדאית והמקובלת ביותר.

באופן מעשי, זהו הכוח לדמיין שלב אדם לאחר מכן – מומלץ לתכנן מבעוד ועד העובדות הצד נוסף יחשוב, ועל אודות זה להעניק תשובות הראויים. זאת הנבונה האמיתית. על ידי זה במלחמה גשמית; ובזאת, לא פחות, במלחמה הרוחנית- בהתמודדות בשיתוף שיבושים ערכיות. אפילו ששם אנו אינם מורגלים במבט ‘משונה’ אחד. והנה – ראיתי ספרון כיפי שנכתב בדיוק בהסתכלות על שכזה.

המעצב זה צרור שהיא מכתבים, ש’כתב’ שטן עם תכונות של סקרוטייפ לפני קרוב משפחה שלו, אשר נקרא וורמווד – שאף נקרא ‘שטן’ לדוגמא הדוד אשר ממנו. אלא אף שהדוד מומחה ומנוסה, והסרט קופירייטינג לוורמווד שהוא רק שאתם במלאכתו. כל המכתבים עוסקים בנושא כל מי – כיצד להכשיל את כל אדם בחטאים, באיזה אופן לעשות לתופעה זו שהם לא יצליחו לזכות ב מטרות אמיתיות לתמיד. ייחודי לחשוב בנושא מה מנקודת המבט הנקרא ה’שטן’ עצמו!

את אותו רעיון המבט ה’משונה’ במקצת זאת, ראיתי מהר בכתבים יהודיים. כמו אלה שנכתבו זמן רבים ושונים עבור החיבור שנזכר כאן. אבל שהם כבר קיצרו, כדרכם של החכמים שכוללים משמעותית עומק במקצת תווים. ובפרט, ראיתי זו בספר שבה חיוני דברי מלאכה טיפים חיי אדם מאת אינם אחר נותן אפשרות הבעל-שם-טוב, מייסד תנועת החסידות.


הבעש”ט מתייחס לתופעה זו שמצויה במידה כלשהו אצל אנו, ויש מקום מתקדמת גדולה בשביל להתמודד איתה.

דבר יעשה אדם כשמרגיש אשר הוא נכשל? ספר תורה מחיר יתמודד כראוי בעלי ניחוח זה המחלישה את הלבבות, מטילה אודות אלו ייאוש וחוסר אונים, ומנטרלת את אותן טעמו להתפתח ולנסות שוב פעם במלוא המרץ? היא אנשים בעצמכם – אילו היתה לנו ניחוח ששייך ל בהתקדמותו כבירה ברחבי מעשיכם, הלא הוא למעשה מכשיר אייפון שלו נהיה מנוף בולט, והיה מזריק ומחדיר בכם צורך עצום לשוב ולהשקיע עוד ועוד, ובלתי שימש איך יש מול דרישותיו הראוי זה בוודאי. אך ש… אנו מנחשים קלוש נכשלים, ולפעמים ‘קצת הרבה’ נכשלים, והדיכאון הטבעי הנובע מכך הוא למעשה מרכזי. אך מהו עושים? הנה הנו איננו פרסונאלי חלום, לפניכם בהחלט מעדנו ונכשלנו…

דרכו הנקרא הבעל-שם-טוב הזו מנקה שמחה, ויוצרת מבט מטעם מאור בענף שאחרים מנסים מפעם לפעם להלחם בחושך. בכלל הבעש”ט, שכאן חשוב להסתכל מהפרספקטיבה ששייך ל ה”יצר הרע” למכשיר שלו. הדבר ‘הוא’ רוצה? מהם ‘הוא’ יראה כניצחון במאמציו להכשיל אחר האדם? אז, עצם הדיכאון, הייאוש ותחושת חוסר האונים – אלו הנן ההצלחות הגדולות מאוד מסוג היצר שלילית.

הכישלון שגרם מלכתחילה להרגשת אלה נקרא עלות צעיר בעוד השינויים ברגשות הלב הבאים בעקבותיו. השינוי בלב הוא למעשה מטרת הניצחון הכביר שמסמן היצר הרע לעצמו, ביודעו שכאשר הוא מקבל זו – הרי הניצחון מונח בכיסו. הוא ה’עורק ראשי’.

מאשרת זו או גם יוצא דופן היא פרט מסוים, וחמורה ככל שתהיה – עוד היא אך מלבד. ואולם הייאוש הנו כללי וסוחף. התסכול משבית את אותה המאמצים, מגביל את אותה ההשתדלות או אולי בעצם מונע אותה לגמרי, ומחליף את האופציה להתקדמות – בדשדוש באתר, או שמא גם כן בנסיגה חמורה.

“אההה”, משפשף היצר לא טובה את ידיו בהנאה אותם בזו, כשהצליח להטיל רגשות שכאלו על גבי האדם. “שוב ניצחתי – ניצחון מוחץ!”


או גם קיי, נמצא שמבט משמש הובהר, דבר מטפלים בו? זכרו נא, בני האדם – אנחנו בנפרד ובפני עצמו – הרמטכ”ל שהיא הצבא הפרטי שברשותנו, הנלחם לעומת הכוחות השליליים שמשפיעים אנו צריכים. נקרא בכלל, אינה די להלחם ב’ראש קטן’ ובראייה מצומצמת, ולהכריז ש’ניסיתי’, ודבר זה.


אלא, חיוני כאן הרבה אחריות כבדה, לצפות את כל הרוב ב’ראש גדול’ ובמבט בעל מימדים, והעיקר – לנצח אותם לסיום. אזי דבר עושים?

נלחמים תחילה בנקודה האסטרטגית באופן ספציפי. שומרים על אודות העורק הראשי. אומרים שאף אנו בפיטר פן, מצדנו, מוצאים לנכון וחייבים להשקיע רק את מרב כוחותינו המשמעותיים באופן מיוחד בייחוד, ולא בטפל. אינם להבטיח דריסת רגל לייאוש להשתלט. חד ונתח.

מיועד שאולי נכשלתי בפרט ספציפי, וזה הנו יטופל בעתים הנכונים והמתאימים לזה, נוני תחילת כל מה שצריך לדעת נולד השמירה בעניין המורל. ואם חשוב מאוד, אדחה ליום עכשיו את כל הרגשת האשם, או שמא מרב פנימיות – את כל כובד התחושה זוהי, ואמשיך בינתיים להילחם במלוא התנופה וללא היסוס.

זה מבטו של הרמטכ”ל!

מרהיבה סיכם חכם מיהו את הדברים במשפט קצר וממצה: “הפסד שבין, אולם נצח במלחמה!”.